Wizyta u dentysty - Klinika Maria Kowalczyk

Wizyta u dentysty – co musisz przed nią wiedzieć

W niektórych budzi nieodparty lęk, dla niektórych jest przykrym obowiązkiem, jeszcze inni czerpią podczas niej satysfakcję z posiadania zdrowia pod kontrolą – wizyta u dentysty. Co możemy zrobić, żeby przebiegała sprawnie i przyniosła zamierzone efekty, a kiedy przełożyć termin wizyty? Podpowiadamy, co należy wziąć pod uwagę, zanim odwiedzimy gabinet.

Wizyty u dentysty można podzielić na te planowane… i awaryjne. W przypadku nagłego i ostrego bólu nasza reakcja powinna być natychmiastowa. Jeśli natomiast nie mamy żadnych ubytków i innych dolegliwości wymagających bieżącej opieki stomatologicznej, wizyta kontrolna u dentysty może się odbywać średnio co pół roku. Jeśli zastanawiasz się, jak przygotować się do wizyty u stomatologa, nieważne kontrolnej czy nagłej, jest kilka rzeczy, które musisz wiedzieć.

Przeziębienie a wizyta u dentysty, czyli kiedy odwołać termin

Pacjenci często zastanawiają się, czy zwykłe przeziębienie z lekką gorączką i niedużym katarem to powód do odwoływania spotkania. Odpowiedź nie jest jednoznaczna – w przypadku silnego bólu zęba i ostrego stanu zapalnego większość dentystów zgodzi się na wizytę i udzielenie doraźnej pomocy. Jeśli jest to wizyta kontrolna, lub obejmuje zabiegi z zakresu stomatologii estetycznej, lekarz będzie rekomendował przełożenie terminu. Skąd ta rozbieżność? Wizyta u stomatologa – stresująca sama w sobie – powinna być komfortowa. Przeziębienie nie wyklucza możliwości przeprowadzenia leczenia, stanowi jednak pewne zagrożenie dla personelu i samego pacjenta. Niedrożność nosa – kluczowego dla oddychania podczas zabiegów – może prowadzić do nieprzyjemnych zakrztuszeń, natomiast sama infekcja naraża lekarza i innych pacjentów na niepotrzebne zarażenie się.

Opryszczka a wizyta u dentysty – kiedy na pewno wizyta się nie odbędzie

Lekarz zdecydowanie odmówi przeprowadzenia zabiegu, jeśli pacjent posiada aktywne zmiany chorobowe wywołane wirusem opryszczki wargowej. Podczas badania stomatologicznego istnieje duże ryzyko przeniesienia infekcji na błony śluzowe i wywołania opryszczkowego zapalenia jamy ustnej, mogącego sięgnąć nawet gardła.

Wizyta u stomatologa a ciąża

Przeciwwskazaniem dla wizyty u dentysty nie jest jednak, jak się często mylnie uważa, ciąża. Co więcej jest to okres, kiedy troska o higienę jamy ustnej jest szczególnie wskazana, gdyż ostre infekcje związane z nieleczonymi stanami zapalnymi mogą prowadzić do poważnych powikłań. Ważne jest poinformowanie stomatologa o ciąży, żeby mógł zachować szczególną ostrożność podczas wizyty, np. dobierając znieczulenie.

Dzień przed i tuż przed wyjściem – jak przygotować się do wizyty u dentysty

Wizyta u stomatologa bywa deprymująca, dlatego zanim dopadnie nas stres warto naszykować wcześniej potrzebne dokumenty i wyniki badań np. zdjęcia RTG, czy historię leczenia z innych gabinetów. Jeśli masz więcej niż jeden ubytek, dobrze jest przygotować sobie listę urażanych miejsc wraz z opisem konkretnych dolegliwości bólowych, dzięki czemu wizyta przebiegnie sprawnie, a lekarz z szerokiego wachlarza usług stomatologicznych dobierze odpowiedni sposób postępowania.

Jeśli zaś chodzi o czynności, które powinniśmy wykonać tuż przed wybraniem się do gabinetu – kluczem do komfortu zarówno Twojego, jak i personelu jest czyszczenie jamy ustnej. Dokładne wyszczotkowanie zębów to podstawa. Po umyciu zębów pamiętaj jednak, że warto również wyczyścić język tyłem szczoteczki, wynitkować przestrzenie między zębami i wypłukać płynem całą jamę ustną.

Tak przygotowani możemy użyć ulubionej techniki relaksacyjnej i… spokojnie zasiąść na fotelu dentystycznym.